'Dan moet je nu gewoon luisteren naar mij, ik moest ook altijd naar jou luisteren!' Moeder weigert om op te staan terwijl Carin haar naar het ziekenhuis moet brengen. Na het zoveelste ‘nee’ verliest Carin haar geduld. De rollen zijn omgedraaid. Ineens heb je als dochter de zorg voor je bejaarde moeder. Hoe beïnvloedt deze nieuwe situatie hun verhouding? Naast hun eigen gezin en drukke levens zorgen Elien, Carin en Hanna voor hun ouder wordende moeders. Dit doen ze uit liefde, maar soms zorgt plichtsbesef voor spanning en frustratie. De verzuchting ‘Het is toch mijn moeder’ geeft aan hoe diep het verantwoordelijkheidsgevoel zit.

En terwijl zij wassen, kleden, voeden en verzorgen, verliezen hun moeders steeds meer grip op het leven. De rollen van ouder en kind draaien op deze manier genadeloos om in deze observerende en met vlagen pijnlijke documentaire. De dochters brengen een deel van hun werk­ en privéleven tot een halt, om er voor hun moeders te zijn en dreigen zichzelf weg te cijferen. Terwijl het zorgen in deze fase ook mooi en waardevol kan zijn.

Elien tegen een vriendin

"Ik kan hopen dat ik een nieuwe baan vind, maar mijn kinderen en mijn moeder, daarvan kan ik niet zeggen: ik krijg nog een tweede kans."

Moeder aan de lijn is een film van New Amsterdam Film Company in coproductie met Human.  De première vond plaats tijdens het Nederlands Filmfestival 2018. Via deze link kun je de documentaire bekijken.

Scenario en regie: Nelleke Koop

Nelleke Koop (1977) werkt als freelance documentaire filmmaker vanuit Amsterdam, sinds haar afstuderen aan de Filmacademie (2009). Eerder studeerde ze aan de Kunstacademie in Kampen, het Frank Mohr Instituut in Groningen en Hunter College in New York. In 2010 voer Nelleke mee met marinefregat Hr Ms Tromp naar de kust van Somalië. Tijdens de Missie Atalanta maakte ze aan boord een documentaire over het leven en werken bij de marine.

Op het Keying into the Brain festival wint ‘Midden in de Marine’ de Gouden Reiger voor beste opdrachtfilm. Tijdens het NFF 2014 ontvangt Nelleke met de documentaire Waterlijken de Filmprijs van de stad Utrecht voor beste debuutfilm. Voor het scenario van deze film kreeg zij de IDFA-Mediafonds prijs voor beste filmplan ontwikkeld in de IDFA Mediafonds workshop 2011. Waterlijken is geproduceerd door Selfmade Films en omroep Human.